Translate

Saturday, September 22, 2018

Aktifkan semula KRT dan SRS

MOHD. AZLI ADLAN

HULU TERENGGANU - Sebahagian daripada 8,000 Kumpulan Rukun Tetangga (KRT) dan Skim Rondaan Sukarela (SRS) di seluruh negara didapati tidak aktif selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) baru-baru ini.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Perpaduan Negara dan Kesejahteraan Sosial), Dr. Md. Farid Md. Rafik berkata, kekeliruan dalam kalangan akar umbi berikutan perubahan kerajaan Persekutuan pasca PRU-14 dikenalpasti sebagai punca utama kira-kira 15 peratus KRT dan SRS yang terdapat di negara ini tersebut tidak aktif.

"Mereka (ahli KRT dan SRS) masih lagi berasa janggal dan kekok (untuk aktif) walaupun telah beberapa kali diterangkan (berhubung dasar kerajaan) oleh pegawai Perpaduan (Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi) negeri dan daerah.

"Sehubungan itu, kami di peringkat kementerian telah mengambil pendekatan menjelajah dari negeri ke negeri untuk memberi kefahaman bahawa dasar penubuhan KRT dan SRS masih diteruskan walaupun berlaku perubahan dalam kerajaan Persekutuan," katanya selepas merasmikan Pusat Kawalan SRS Kampung Tok Randok, Ajil di sini hari ini.

Turut hadir Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional Terengganu, Burhanuddin Daud dan Pengerusi KRT Tok Randok, Mejar (B) Abd. Aziz Mamat.

Md. Farid berkata, KRT dan SRS yang ditubuhkan sejak tahun 1975 merupakan instrumen paling penting bagi Jabatan Perpaduan Nasional dan Integrasi Nasional bagi mencapai matlamat utama agensi kerajaan itu iaitu menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di negara ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment