Translate

Thursday, February 28, 2019

Bekas Pengurus PPN didakwa salah guna kuasa

KUALA TERENGGANU – Bekas Pengurus Besar Pertubuhan Peladang Negeri (PPN) Terengganu didakwa di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas pertuduhan salah guna kuasa berjumlah RM303,546.

Tertuduh, Che Sa’adon Che Yahya (gambar), 54, yang ditukarkan ke PPN Kelantan pada tahun lalu mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan yang dibacakan di hadapan Hakim Wan Azimah Yaacob.

Tertuduh yang ketika itu me­rupakan Pengurus Besar PPN Terengganu didakwa menggunakan jawatannya untuk menerima suapan bagi memilih syarikat Arcana Jaya Enterprise (Arcana Jaya) membuat pembekalan penjantan dan induk berbiri bagi projek berbiri Fasa 2 bernilai RM107, 050 di Kampung Pelam, Hulu Terengganu.

Tertuduh yang juga Ahli Pe­ngarah Gapets Sdn. Bhd. (Gapets) mempunyai kepentingan dalam Arcana Jaya kerana syarikat itu dimiliki oleh anaknya, Muhammad Faris.

Perbuatan itu dilakukan di pejabat Gapets di sini pada 1 November 2016.

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa menyalahgunakan kedudukannya sebagai Pengurus Besar PPN Terengganu dan Ahli Lembaga Gapets bagi memilih syarikat Arcana Jaya milik anaknya bagi projek sama bernilai RM196,496 di lokasi yang sama pada 4 Di­sember 2016.

Pendakwaan dijalankan mengikut Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

No comments:

Post a Comment