Translate

Monday, February 18, 2019

Rakan penyelamat masih terkenang saat-saat cemas sebelum Abdul Bari tenggelam

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Salah seorang individu yang terlibat dalam usaha penyelamat sekeluarga  hampir lemas yang telah mengorbankan Allahyarham Abdul Bari Asyraf Mohd., 31, masih tidak mampu melupakan insiden itu walaupun ia sudah lebih seminggu berlalu.

Saiful Anuar Mohd., 37, yang merupakan seorang peniaga berkata, dia masih terkenang-kenang saat cemas sebelum Abdul Bari tenggelam di dalam Sungai Terengganu tersebut.

Ujarnya, dia cuba membantu apabila melihat Abdul Bari yang sedang memegang seorang mangsa, Iman Nur Hana Luthfia, 3, agak kepenatan hingga kedua-duanya tenggelam timbul di dalam air (sungai).

"Saya mengambil bayi itu (Iman Nur Hana) daripada pegangannya dengan harapan Allahyarham dapat kembali berenang ke tebing selepas bebannya dikurangnya. 

"Saya tidak sedar dia (Abdul Bari) sebenarnya telah tenggelam selepas itu," katanya selepas menerima surat penghargaan daripada Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Terengganu di sini hari ini.


Dalam kejadian pada 8 Februari lalu, Abdul Bari terkorban akibat lemas sewaktu terlibat dalam kerja-kerja penyelamatan lima sekeluarga di Sungai Terenganu berhampiran Pulau Warisan di sini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment