Translate

Wednesday, March 13, 2019

APMM bantu pelancong Britain kena strok atas kapal

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Maritim Malaysia (APMM) melakukan bantuan ihsan menolong seorang pelancong warga Britain yang tiba-tiba diserang strok di dalam sebuah kapal pelayaran mewah di perairan Terengganu semalam.

Sewaktu pesakit, Yat Tai, 66, itu terkena serangan strok berkenaan pada pukul 2.45 petang, dia dan suaminya merupakan antara penumpang kapal persiaran mewah, Celebrity Millennium yang sedang dalam perjalanan ke Incheon, Korea Selatan dari Singapura.

Pengarah Maritim Terengganu, Kepten Maritim Muhammad Suffi Mohd. Ramli berkata, pesakit tersebut diserang strok sewaktu kapal persiaran mewah dinaikinya berada pada kedudukan kira-kira 56 batu nautika dari perairan Kuala Terengganu.

"Wakil kapal persiaran mewah terbabit telah menghubungi Pusat Operasi Maritim Negeri Pahang untuk memohon bantuan sebelum ia dipanjangkan ke Pejabat Maritim Terengganu tidak lama kemudian.

"Sebuah bot pengawal APMM telah diarahkan untuk melakukan misi pelayaran ihsan tersebut untuk membantu pesakit itu sambil ditemani suaminya dan seorang jururawat kapal persiaran berkenaan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.


Muhammad Suffi berkata, Tai kemudiannya dikejarkan dengan sebuah ambulans ke Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini untuk menerima rawatan tidak lama kemudian. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment