Translate

Wednesday, September 25, 2019

UTM, PDRM kerjasama komersial bot amfibia

MOHD. AZLI ADLAN

HULU TERENGGANU - Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menawarkan kepakaran kejuruteraan bagi menambah baik produk bot ambifia ciptaan Kumpulan Inovatif Kreatif Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Hulu Terengganu.

Pengarah Jabatan Kejuruteraan Aeronatik dan Samudera Fakulti Kejuruteraan Mekanikal UTM, Prof. Pakharuddin Mohd. Samin berkata, bot ambifia, Amfibia Qber' yang mula digunakan untuk operasi penyelamatan musim banjir pada tahun lalu berpotensi tinggi untuk dikomersialkan.

"Berdasarkan perbincangan dengan pihak polis sejak Disember tahun lalu, UTM bersetuju untuk bekerjasama bagi menghasilkan kenderaan ambifia yang lebih moden dan cekap dalam melakukan operasi bantuan pada musim banjir.

"Ambifia Qber' ini terbukti berupaya mengharungi arus deras banjir. Kita akan memperbaiki lagi sistem pengawalan kenderaannya agar lebih efisien pada masa akan datang," katanya selepas menandatangani memorandum persefahaman berhubung kerjasama itu dengan Ketua Polis Terengganu, Datuk Aidi Ismail.

Perjanjian tersebut ditandatangani pada majlis pelancaran Persiapan Bencana Banjir Negeri Terengganu di Dataran Kampung Dusun, Kuala Berang di sini hari ini.


Pakharuddin berkata, Ambifia Qber' yang boleh beroperasi di darat dan air dengan memuatkan lapan penumpang pada satu-satu masa tersebut didapati mempunyai nilai kebolehpasaran yang tinggi. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment