Translate

Monday, September 30, 2019

Tuntut RM2j, dapat RM616,634

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Penderitaan seorang bekas pelajar Sekolah Menengah Sains Sultan Mahmud (Sesma), Kuala Nerus yang hilang pendengaran dan menghadapi tekanan perasaan akibat dibuli lima pelajar senior empat tahun lalu terbela apabila menerima pampasan RM616,634.20.

Ini berikutan, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Zainal Azman Ab. Aziz memerintahkan sembilan defendan termasuk lima remaja yang kini berusia 21 tahun yang membuli plaintif pada 26 April 2015 membayar wang pampasan tersebut.

Empat defendan lain yang turut dinamakan plaintif ialah Penolong Kanan Hal Ehwal Pelajar Sesma, Sulaiman Ngarif; bekas pengetua Sesma, Meriam Jusoh; Ketua Pengarah Pendidikan dan Kerajaan Malaysia.

Zainal Azman dalam penghakimannya berkata, beliau bersetuju perbuatan buli yang dilakukan defendan pertama hingga kelima telah menyebabkan mangsa yang ketika itu berusia 14 tahun mengalami kecederaan dan tekanan perasaan berterusan.

Selain itu, pembelajaran plaintif juga terjejas sehingga terpaksa berpindah ke sekolah lain,  tiga bulan selepas kejadian.

Menurut Zainal Azman, kejadian buli yang berlaku di bilik asrama ketua pengawas itu seolah-olah telah dirancang defendan pertama hingga kelima yang ketika itu merupakan pelajar tingkatan lima Sesma.

“Pihak sekolah dilihat begitu cuai tidak membuat kawalan sedangkan kejadian (buli) itu (berlaku) di bilik asrama ketua pengawas.

“Jadual warden bertugas telah disusun begitu cantik, tetapi tiada guna kalau tidak menjalankan tugas yang diamanahkan,” kata­nya ketika membacakan penghakimannya.
Zainal Azman juga berpendapat, defendan keenam, Sulaiman dan ketujuh, Meriam pula dilihat cuai menjalankan tanggungjawab menjaga kebajikan pelajar termasuk keselamatan mereka.

Berdasarkan penyataan tuntutan yang difailkan pada 2017 oleh bapa plaintif, Ahmad Fauzi Abdullah, 48, pelajar itu mendakwa dia dipukul, ditampar dan diten­dang oleh lima pelajar senior le­bih tiga jam di dalam bilik asrama ketua pengawas sekolah.

Perbuatan buli yang berlaku ketika mangsa dalam tingkatan dua itu telah menyebabkan dia mengalami kecederaan dengan koyak pada selaput telinga kanan dan kehilangan pendengaran (jenis konduktif) sehingga tidak boleh melakukan aktiviti air ­seumur hidup.

Plaintif diwakili peguam, Wan Azliana Wan Adnan dan Hisyam Yusof.
Sementara itu, ibu plaintif, Rusaila Abdullah, 43, ketika ditemui di luar mahkamah memberitahu, dia bersyukur apabila kejadian yang menimpa anak keduanya itu mendapat pembelaan.

“Tuntutan ini bukan semata-mata kerana wang tetapi pem­belaan buat anak saya yang hilang pendengaran. Dia masih trauma sehingga ke hari ini akibat perbuatan buli itu,” katanya.

Kosmo! pada 3 April 2017 melaporkan plaintif yang menjadi mangsa buli ketika menuntut di Sesma dua tahun lalu memfailkan saman RM2 juta terhadap sembilan pihak di Mahkamah Tinggi

No comments:

Post a Comment