Translate

Sunday, September 29, 2019

Anak lembu jantan berkaki lima

BESUT – Seekor anak lembu jantan berusia lima bulan menarik perhatian ramai kerana mempunyai lima kaki berbanding empat pada kebia­saannya.

Penternaknya, Muhamad Samad, 57, berkata, anak lembu yang dilahirkan pada bulan April lalu itu mempunyai tambahan kaki pada bahagian dada.

“Berdasarkan maklumat pegawai veterinar, kaki kelima yang terbentuk pada dada anak lembu peliharaan saya disebabkan simptom polimedia iaitu berpunca daripada pembahagian berulang kali kromosom lembu tersebut di dalam uterus atau rahim induknya sewaktu proses persenyawaan.

“Saya difahamkan simptom polimedia ini boleh berlaku kepada haiwan dan manusia. Ini kali pertama lembu peliharaan saya dilahirkan dalam keadaan istimewa selama lebih 20 tahun menternak lembu,” katanya ketika ditemui Kosmo! di Kampung Bukit Payung di sini semalam.

Muhammad memberitahu, anak lembu itu memerlukan penjagaan rapi memandang­kan kaki kelimanya mudah mendapat komplikasi sejak dilahirkan.

Menurutnya, sebelum ini, dia menyembunyikan anak lembu itu darpada menjadi tumpuan ramai kerana bimbang akan memberi tekanan kepada haiwan berkenaan.

“Saya pernah ditawarkan individu untuk membeli anak lembu ini pada harga lumayan namun setakat ini tiada niat untuk menjual kerana ia terlalu istimewa,” jelasnya.

No comments:

Post a Comment