Translate

Friday, September 27, 2019

Gabungan UMT, UniSZA bentuk universiti berteras keilmuan Islam, sains kelautan

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Universiti baharu yang bakal dibentuk menerusi penggabungan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) bakal memberi penekanan kepada limatujahan berteraskan keilmuan Islam dan sains kelautan.

Ketua Pengarah Pengajian Tinggi, Datuk Dr. Siti Hamisah Tapsir berkata, empat tujahan tersebut merupakan fokus utama UMT dan UniSZA sebelum ini iaitu sains kelautan, pendidikan Islam, perubatan, peniagaan dan undang-undang.

"Sebanyak 16 fakulti yang kini terdapat di UMT dan UniSZA akan diperkemaskan menjadi sembilan fakulti sahaja. Penggabungan ini tidak melibatkan penutupan atau pengguguran mana-mana jurusan ditawarkan tetapi fakulti yang hampir sama di kedua-dua universiti akan disatukan.

"Penggabungan ini juga tidak akan memberi kesan kepada kebajikan hampir 3,000 kakitangan akademik dan bukan akademik di kedua-dua universiti tersebut termasuk berstatus kontrak," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Bengkel Penyelarasan Penggabungan UMT dan UniSZA di sini hari ini.

Turut hadir Naib Canselor UMT, Prof. Datuk Dr. Nor Aieni Mokhtar, Naib Canselor UniSZA, Prof. Datuk Hassan Basri Awang Mat Dahan, Pengerusi Lembaga Pengarah UniSZA, Datuk Dr. Muhammad Nur Manuty dan  Pengerusi Lembaga Pengarah UMT, Tan Sri Dr. Halim Mohammad.

Siti Hamisah berkata, sepanjang bengkel tersebut, pengurusan UMT dan UniSZA secara prinsip akur untuk memberi ruang kepada penggabungan tersebut bagi membentuk sebuah universiti baharu yang berupaya melonjak sebagai peneraju kepada integrasi keilmuan Islam dan sains di peringkat antarabangsa.

Ujar beliau, pengurusan UMT dan UniSZA juga telah membentangkan pandangan masing-masing berhubung isu-isu berbangkit seperti tadbir urus, pembangunan dan kebajikan mahasiswa, penyelidikan dan akademik bagi memenuhi keperluan penggabungan kedua-dua universiti terbabit.

"Berdasarkan perbincangan awal, pengurusan UMT dan UniSA telah bersetuju untuk menggunakan peluang penggabungan ini bagi memperkasa lagi kebitaraan bidang fokus kedua-dua universiti, mempertingkat kualiti perkhidmatan dan memberi lebih nilai tambah kepada mahasiswa, fakulti serta komuniti setempat.


"Dapatan ini akan dibentangkan kepada jawatankuasa khas yang telah ditubuhkan berikutan keputusan Jemaah Menteri untuk menggabungkan UMT dan UniSZA pada awal bulan ini. Beberapa bengkel kerja penyelarasan lain juga akan diadakan selepas ini," katanya. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment