Translate

Tuesday, September 24, 2019

Budak ditemui mati lemas di muara Sungai Ibai

KUALA TERENGGANU – Keria­ng­an tiga kanak-kanak mandi-manda di muara Sungai Ibai berhampiran Taman Lagun Kuala Ibai, di sini petang kelmarin berakhir tragedi apabila salah seorang daripada mereka mati lemas.

Mayat Fakih Abd. Rahman Mohd. Amran, 7, ditemui pasukan mencari dan menyelamat di dasar sungai tersebut pada pukul 6.33 petang.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu, Rozizah Abni Hajar berkata, sebelum kejadian, Fakih Abd. Rahman bersama dua rakannya yang kesemuanya murid Sekolah Kebangsaan Pusat Kuala Ibai telah mandi di muara sungai berkenaan pada pukul 5.30 petang.

“Tidak lama kemudian, mangsa bersama seorang lagi rakannya tiba-tiba dibawa arus deras.

“Seorang lagi rakan mangsa yang terselamat sempat berenang ke tebing sungai sebelum meminta pertolongan,” katanya kepada pemberita di sini semalam.

Rozizah berkata, seorang tukang masak sebuah restoran berhampiran yang menyedari kejadian itu kemudiannya bergegas terjun ke dalam sungai, tetapi hanya sempat menyelamatkan salah seorang daripada mangsa.

Bagaimanapun katanya, Fakih Abd. Rahman tidak sempat diselamatkan dan kali terakhir mangsa dilihat terkapai-kapai sebelum tenggelam ke dasar sungai.

“Sebaik menerima maklumat berhubung kejadian itu kira-kira pukul 5.55 petang, sepasukan anggota bomba bergegas ke lokasi kejadian dan melakukan operasi mencari dan menyelamat sebelum menjumpai mayat murid tahun satu berkenaan pada kedudukan kira-kira 20 meter dari lokasi dia dilaporkan hilang.

“Mayat mangsa kemudiannya telah dihantar ke Unit Forensik Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini untuk dibedah siasat,” katanya.
Jenazah Fakih Abd. Rahman telah selamat dikebumikan di kampung halaman bapanya di Kampung Sungai Bari, Setiu semalam.

No comments:

Post a Comment