Translate

Thursday, September 26, 2019

Kanak-kanak derita lumpuh selepas dilanggar kereta

HULU TERENGGANU – Hati seorang ibu luluh apabila melihat anak lelakinya hanya mampu terlantar di atas tilam selepas lumpuh akibat kemalangan sejak hampir sebulan lalu.

Normazni Mohd. Nawi, 49, berkata, Muhammad Rasydan Sufi Othman, 9, merupakan anak ke­sembilan daripada 10 beradik itu mengalami kecederaan parah pada kepala sehingga menyebabkan masalah saraf.

Dalam kejadian pada 23 Ogos lalu, Muhammad Rasydan dilanggar sebuah kereta ketika me­nunggang basikal bersama dua abangnya yang ingin ke pekan Kuala Berang di sini.

“Dia yang tidak sedarkan diri sebaik dilanggar telah menerima rawatan selama 16 hari termasuk 11 hari di Unit Rawatan Rapi Hospital Hulu Terengganu.

“Kesan kemalangan itu menyebabkan anak saya mengalami gangguan saraf sehingga dia lumpuh, tidak mampu bercakap, se­ring mengalami kekejangan otot dan sawan,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Paya Besar, Kuala Berang di sini semalam.

Katanya, Muhammad Rasydan memerlukan penjagaan rapi ke­rana kekejangan otot dan sawan boleh menyerangnya pada bila-bila masa.

“Keadaan kesihatan Muhammad Rasydan menyebabkan saya terpaksa berhenti kerja sebagai pembantu kedai makan manakala suami pula merupakan pengawal keselamatan di Sekolah Kebangsaan Binjai Kertas, Kuala Berang.

“Kos lampin pakai buang dan susu mencecah lebih RM500 se­bulan. Kalau ikutkan memang tidak mampu kerana saya bergantung hidup dengan pendapatan suami,” jelasnya.

Sehubungan itu, orang ramai boleh menghulurkan bantuan menerusi akaun Bank Simpanan Nasional milik Normazni 11500-41-00001409-0 atau menghubungi talian 018-907 8545 dan 011-218 9142.

No comments:

Post a Comment