Translate

Sunday, September 29, 2019

Tayang video pendek jenayah syariah

KUALA TERENGGANU – Semua panggung wayang di Lotus Five Star Cinemas (LFS ­Cinemas) Kuala Terengganu di sini akan menayangkan video pendek kempen kesedaran ­kesalahan jenayah syariah Terengganu berkuat kuasa semalam.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Dakwah dan Penerangan negeri, Mohd. Nor Hamzah berkata, video berdurasi 51 saat yang akan ditayangkan sebelum tayangan sesebuah filem tersebut merupakan kerjasama strategik antara Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu (JHEAT) dan LFS Ci­nema Sdn. Bhd., yang merupakan pengendali panggung wayang berkenaan.

“Penayangan video pendek itu merupakan inisiatif kerajaan negeri Terengganu untuk mendidik masyarakat tentang etika berkelakuan sopan dan mencegah perbuatan maksiat sewaktu menonton wayang.

“Penumpuan akan diberikan kepada dua kesalahan utama dalam Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001 iaitu perbuatan tidak sopan di tempat awam dan mendedahkan tubuh di tempat awam,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan tayangan video pendek Kempen Pencegahan Kesalahan Jenayah Syariah di LFS Cinemas Kuala Terengganu di Paya Bunga Sentral sini semalam.

Turut hadir Timbalan Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Islam Terengganu, Mohd. Azam Alwi dan Pengurus LFS Cinema Kuala Terengganu, Mohd. Zumajdi Razali.

Mohd. Nor berkata, perbuatan tidak sopan di tempat awam se­perti berpelukan dan bercium di khalayak ramai merupakan ke­salahan di bawah Seksyen 34 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001 yang memperuntukkan hukuman denda RM1,000 atau penjara selama dua tahun atau ke­dua-duanya jika sabit kesalahan.

No comments:

Post a Comment