Translate

Wednesday, September 25, 2019

Gajah berenang di Tasik Kenyir tarik perhatian

KUALA TERENGGANU – Aksi se­ekor gajah sedang berenang di Tasik Kenyir, Hulu Terengganu baru-baru ini menjadi tular di media sosial sejak Sabtu lalu selepas vi­deonya dikongsi seorang pemancing di laman Facebook.

Mohd. Suwardi Muhamad Azmi, 37, yang merupakan Pembantu Pegawai Perubatan Hospital Sultanah Nur Zahirah di sin berkata, video itu dirakam salah seorang rakannya sewaktu menyertai aktiviti memancing di Tasik Kenyir baru-baru ini.

“Saya tidak menyangka vi­deo itu telah menarik perhatian orang ramai. Mungkin ramai tidak tahu bahawa gajah yang juga mamalia terbesar di dunia mempunyai kemampuan untuk berenang.

“Sebenarnya ini bukan kali pertama saya melihat gajah be­renang. Kalau ikutkan ini kali keempat sejak saya mula aktif dalam aktiviti memancing te­rutama di sekitar Tasik Kenyir,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Setakat pukul 3.30 petang semalam, video gajah berenang di Tasik Kenyir itu  telah dikongsi  oleh 1,000 pemilik akaun Facebook lain selain menerima 888 tanda suka dan 34 komen.
Mohd. Suwardi berkata, sepanjang memancing di Tasik Kenyir, dia pernah melihat beberapa haiwan liar lain yang berenang di tasik sedalam lebih 10 meter itu seperti rusa, kera, kancil, harimau, beruk, kijang dan babi.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Terengganu, Dr. Abdul Malek Mohd. Yusof berkata, gajah sememangnya haiwan liar yang terdapat di dalam hutan belantara negeri ini termasuk Tasik Kenyir.

“Sebagai maklumat, gajah mempunyai kemampuan be­renang selama enam jam tanpa henti pada kelajuan kira-kira 2.1 kilometer sejam,” katanya.

No comments:

Post a Comment