Translate

Friday, September 27, 2019

Kanak-kanak terlantar lumpuh akibat kemalangan

MOHD. AZLI ADLAN

HULU TERENGGANU - Hati ibu mana yang tidak gundah melihat anak lelaki yang aktif sebelum ini terlantar lumpuh akibat kemalangan sejak hampir sebulan lalu.

Normazni Mohd. Nawi, 49, berkata, Muhammad Rasydan Sufi Othman, 9, yang merupakan anak kesembilan daripada 10 beradik mengalami kecederaan parah di bahagian kepala menyebabkannya mengalami masalah saraf akibat kemalangan berlaku pada 23 Ogos lalu.

Dia berkata, sewaktu kejadian, Muhammad Rasydan Sufi telah dilanggar sebuah kereta ketika menunggang basikal masing-masing dengan dua abangnya yang berusia 13 dan 15 tahun ke pekan Kuala Berang dari rumah mereka di Kampung Paya Besar di sini.

"Dia yang tidak sedarkan diri sebaik dilanggar telah menerima rawatan selama 16 hari termasuk 11 hari di Unit Rawatan Rapi Hospital Hulu Terengganu di sini sebelum dibenarkan pulang baru-baru ini.

"Kesan kemalangan itu menyebabkan anak saya mengalami gangguan saraf yang menyebabkannya lumpuh, tidak mampu bercakap seperti biasa dan sering mengalami kekejangan otot dan sawan," katanya ketika ditemui Kosmo! Online di rumah mereka di Kampung Paya Besar, Kuala Berang di sini hari ini.

Normazni berkata, Muhammad Rasydan Sufi memerlukan penjagaan rapi hampir 24 jam kerana kekejangan otot dan sawan boleh menyerang murid tahun tiga Sekolah Kebangsaan (SK) Tengku Ampuan Intan, Kuala Berang di sini tersebut pada bila-bila masa menyebabkan terpaksa berhenti kerja sebagai pembantu kedai makan.


Orang ramai yang bersimpati boleh menghulurkan bantuan menerusi akaun Bank Simpanan Nasional milik Normazni 11500-41-00001409-0 atau menghubunginya di talian 0189078545. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment