Translate

Thursday, September 26, 2019

Bomba selamatkan tapir jatuh longkang

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Seekor tapir dewasa yang terjatuh ke dalam parit selepas tersesat masuk ke dalam Kampung Kubang Tepak, Manir dekat sini semalam sebelum diselamatkan bomba.

Kelibat tapir yang mengerang kesakitan di dalam parit berkenaan telah disedari beberapa penduduk kampung pada pukul 10.45 malam kelmarin.

Pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Kubang Tepak, Yusof Umar berkata, pihaknya telah menghubungi bomba untuk memohon bantuan sebaik dimaklumkan tentang   penemuan haiwan terancam terbabit.

"Anggota bomba yang tiba tidak lama kemudian berjaya menaikkan tapir tersebut dari parit terbabit pada pukul 1 pagi tadi.

"Begitupun, haiwan tersebut telah bertindak agresif dan melarikan diri sebaik diselamatkan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Yusof berkata, tapir berkenaan akhirnya berjaya ditangkap semula ketika ditemui dalam keadaan lemah tidak jauh dari lokasi dia terjatuh pada kira-kira sejam kemudian.

Menurut beliau, pihaknya percaya haiwan dilindungi yang beratnya dianggarkan melebihi 100 kilogram itu dipercayai tersesat memasuki perkampungan mereka dari hutan belukar berhampiran.


"Tapir terbabit telah diserahkan kepada Perhilitan (Jabatan Perlindungan Haiwan Liar dan Taman Negara) Terengganu untuk tindakan susulan," katanya. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment