Translate

Sunday, September 1, 2019

Sultan Mizan titah terus perkasa tulisan jawi dan khat

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin bertitah agar program-program memperkasa tulisan jawi dan khat dapat terus disemarakkan dalam kalangan rakyat.

Baginda bertitah, pemerkasaan tulisan jawi dan khat telah menjadi dasar penting oleh kerajaan negeri Terengganu.

"Sukacita beta nyatakan adalah dasar kerajaan negeri  beta untuk melihat program-program memperkasa tulisan jawi dan penghayatan tulisan khat dapat disemarakkan dipergiatkan di ngeri ini.

"Beta merasa khuatir dengan tindakan golongan tertentu yang cuba menghalang dan mengganggu pelaksaan tulisan jawi daripada diamalkan dalam masyarakat Islam," titah baginda sewaktu merasmikan sambutan Maal Hijrah peringkat Terengganu di Stadium Negeri di sini hari ini.

Dalam pada itu, Sultan Mizan bertitah agar keharmonian dan kestabilan dalam kalangan masyarakat negara ini terus dipelihara.

Baginda bertitah, peristiwa Hijrah yang berlaku pada 1,441 tahun lalu telah mengajar umat Islam tentang kepentingan keharmonian dan kestabilan dalam masyarakat.


"Justeru apa juga sikap, polisi dan tindakan kita sebagai umat Islam mestilah berasaskan penjagaan kepada keharmonian dan kestabilan," titah baginda. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment