Translate

Monday, July 8, 2019

Murid didakwa curi motosikal

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Tindakan seorang murid tahun enam sebuah sekolah di Kelantan yang mencuri sebuah motosikal di Pasir Panjang di sini pada minggu lalu membawa padah apabila dia dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam.

Tertuduh berusia 12 tahun yang bakal menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada September depan mengaku bersalah selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Majistret Abdul Hayyi Salim.

Mengikut pertuduhan, kanak-kanak itu didakwa mencuri sebuah motosikal jenis Modenas Kriss bernilai RM1,000 di garaj Blok E, Flat Gelong Bilal Jalan Pasir Panjang di sini antara pukul 7.30 malam, 25 Jun lalu hingga 6.30 pagi, 26 Jun lalu.

Perbuatan itu didakwa mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara antara setahun hingga tujuh tahun dan boleh dikenakan denda jika sabit ke­salahan.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Asisten Superintendan L. Rathna, manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Mahkamah membenarkan tertuduh dibebaskan dengan jaminan RM1,000. Tertuduh membayar jaminan tersebut.

Selain itu, mahkamah turut menetapkan 24 Julai ini untuk sebutan semula kes bagi penyediaan laporan akhlak daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Difahamkan, tertuduh akan meleraikan komponen motosikal yang dicuri itu yang dijual dengan harga rendah.

No comments:

Post a Comment