Translate

Tuesday, July 23, 2019

Bekas Pengarah YBNT didakwa perdaya guru untuk pakej umrah

KUALA TERENGGANU – Bekas Pengarah Yayasan Bakti Negara Terengganu (YBNT) yang menjadi buruan polis sejak lebih setahun lalu dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas 26 pertuduhan memperdaya peserta pakej umrah murah dalam kalangan guru melibatkan kerugian berjumlah RM164,000 pada tiga tahun lalu.

Tertuduh, Mohd. Adam Mohd. Ghazali (gambar), 31, dari Kampung Pasir Tawar, Jabi, Jerteh, Besut me­ngaku tidak bersalah selepas kesemua pertuduhan terbabit dibacakan di hadapan Hakim Wan Azimah Yaacob.

Mengikut kesemua pertuduhan, dia didakwa memperdaya 26 mangsa untuk memindahkan wang antara RM3,000 hingga RM21,000 setiap seorang ke dalam akaun YBNT Resorts Sdn. Bhd. bagi program umrah sesi November dan Disember 2016 yang sebenarnya tidak wujud.

Tertuduh didakwa telah menipu mahu menaja kesemua mangsa program bantuan umrah tersebut yang tidak wujud.

Kesemua perbuatan itu didakwa dilakukan di beberapa premis se­perti pejabat YBNT di Jertih, Besut, pusat beli-belah dan beberapa bank cawangan di Kuala Terengganu, Besut, Setiu, Hulu Terengganu, ­Dungun dan Kemaman dari 21 Jun 2016 hingga 25 Oktober 2016.

Kosmo!, 28 Disember 2016 mela­porkan Mohd. Adam ditahan polis bagi membantu siasatan kes peni­puan umrah melibatkan melibatkan kerugian lebih kurang RM4.5 juta.

Tertuduh yang menyembunyikan diri menjadi buruan polis sejak Disem­ber 2017 sehingga akhirnya dia berjaya diberkas dalam serbuan di sebuah premis di Sungai Penchala, Peta­ling Jaya, Selangor pada Khamis lalu.

No comments:

Post a Comment