Translate

Tuesday, July 30, 2019

Leftenan Komander APMM didakwa 10 pertuduhan rasuah

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Seorang pegawai kanan Maritim Malaysia (APMM) berpangkat Leftenan Komander dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas 10 pertuduhan menerima rasuah daripada seorang tekong bot nelayan Vietnam berjumlah keseluruhan RM48,700 pada dua tahun lalu.

Tertuduh, Mohd. Noor Afendi Zaulklfli, 38, yang bertugas sebagai pegawai komander Kapal Maritim (KM) Bagahak berpengkalan di Pangkalan Maritim Kemaman membuat pengakuan tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Jamaludin Mat.

Berdasarkan kesemua 10 pertuduhan terbabit, Mohd. Noor Afendi didakwa menerima suapan daripada tekong terbabit sebagai dorongan untuk tidak menahan dan mengambil tindakan terhadap bot-bot nelayan asing berkenaan yang telah menceroboh perairan Terengganu.

Kesemua wang suapan terbabit berjumlah keseluruhan RM48,700 didakwa dimasukkan menerusi akaun Malayan Banking Berhad yang dilakukan dalam 10 transaksi di sekitar daerah ini dan Dungun antara 22 April hingga 29 Mei 2017.


Dia didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mana yang lebih tinggi bagi setiap pertuduhan jika sabit kesalahan. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment