Translate

Sunday, July 28, 2019

Dapur Penjara Marang miliki sijil pengesahan halal

MOHD. AZLI ADLAN

MARANG - Dapur Penjara Marang di sini muncul pusat tahanan dan pemulihan pertama di Semenanjung Malaysia menerima sijil pengesahan halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Pengarah Penjara Marang, Wan Sani Ab. Latiff berkata, inisiatif itu diambil pihaknya sebagai menyahut seruan Jabatan Penjara untuk meningkatkan kualiti penyediaan sajian bagi memberi perkhidmatan terbaik kepada penghuninya.

Beliau berkata, sebelum ini, Unit Sajian Penjara Marang sering menerima teguran daripada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) yang melakukan lawatan berkala.

"Sehubungan itu, kita menyahut cabaran itu bagi melakukan penambahbaikan dengan memohon sijil pengesahan halal Jakim kerana sedia maklum prosedurnya ketat dan menyeluruh.

"Premis ini bukan sahaja menyediakan bahan makanan halal malah memiliki tahap kebersihan dan keselamatan tinggi untuk layak memiliki sijil itu," katanya selepas menerima sijil tersebut daripada Timbalan Pesuruhjaya Hal Ehwal Islam Terengganu, Mohd. Azam Awi di sini hari ini.


Wan Sani berkata,  Penjara Marang merupakan pusat tahanan dan pemulihan kedua di negara ini selepas Penjara Tawau, Sabah yang memiliki sijil pengesahan halal Jakim berkenaan. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment