Translate

Tuesday, July 23, 2019

Beruang matahari ditangkap di Felda Belara

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA NERUS - Tidak sampai seminggu penemuan ikan paus dan harimau belang, rakyat Terengganu digemparkan lagi dengan kehadiran satu lagi haiwan terancam iaitu seekor beruang matahari yang tersesat memasuki penempatan di Felda Belada dekat sini hari ini.

Beruang matahari betina seberat kira-kira 70 kilogram (kg) itu memasuki perangkap dipasang Jabatan Perlindungan Haiwan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) pada pukul 7.30 pagi.

Pengarah Perhilitan Terengganu, Dr Abdul Malek Mohd. Yusof berkata, perangkap itu dipasang pihaknya selepas menerima aduan penduduk yang bimbang keselamatan mereka sejak dua minggu lalu.

"Seorang penduduk kampung mengadu mengesyaki sekumpulan beruang matahari telah menceroboh kawasan penternakan lebah kelulut diusahanya.

"Beruang matahari terbabit didakwa telah merosakkan banyak perumah lebah kelulut bagi mengambil madu yang telah menyebabkan kerugian puluhan ribu ringgit," katanya kepada Kosmo! di sini hari ini.


Abdul Malek berkata, beruang matahari dewasa itu telah termasuk di dalam perangkap yang dipasang kira-kira 500 meter dari kawasan perusahaan madu kelulut berkenaan. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment