Translate

Tuesday, July 30, 2019

Bekas Pengarah YBNT didakwa 26 pertuduhan tipu pakej umrah

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Bekas Pengarah Yayasan Bakti Negara Terengganu (YBNT) yang menjadi buruan polis sejak lebih setahun lalu dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas 26 pertuduhan memperdaya peserta pakej umrah murah dalam kalangan guru melibatkan kerugian keseluruhan RM164,000 pada tiga tahun lalu.

Tertuduh, Mohd. Adam Mohd. Ghazali, 31, dari Kampung Pasir Tawar Jabi, Jerteh, Besut
mengaku tidak bersalah selepas kesemua pertuduhan terbabit dibacakan di hadapan Hakim Wan Azimah Yaacob.

Berdasarkan kesemua pertuduhan, dia didakwa memperdaya 26 mangsa untuk memindahkan wang antara RM 3,000 hingga RM 21,000 setiap seorang ke dalam akaun YBNT Resorts Sdn. Bhd. bagi program umrah bagi sesi November dan Disember 2016 yang sebenarnya tidak wujud.

Dia menerusi Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu didakwa telah menipu mahu menaja kesemua mangsa program bantuan umrah tersebut tidak wujud berkenaan.

Kesemua perbuatan didakwa dilakukan di beberapa premis seperti pejabat YBNT di Jertih, Besut, pusat membeli-belah dan beberapa bank cawangan di Kuala Terengganu, Besut, Setiu, Hulu Terengganu,  Dungun dan Kemaman dari 21 Jun 2016 hingga 25 Oktober 2016.

Dia didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara antara satu hingga 20 tahun, sebatan daj boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan.

Kosmo! 28 Disember 2016 melaporkan Mohd. Adam ditahan polis bagi membantu siasatan kes penipuan umrah melibatkan melibatkan kerugian lebih kurang RM4.5 juta.


Tertuduh yang menyembunyikan diri menjadi buruan polis sejak Disember 2017 sehingga dia akhirnya berjaya diberkas dalam serbuan di sebuah premis di Sungai Penchala, Petaling Jaya, Selangor pada Khamis lalu. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment