Translate

Wednesday, April 10, 2019

Penyu agar dipukul objek tumpul ditemui mati di Pantai Rhu Muda

MARANG - Bangkai penyu agar dengan sebahagian kepalanya hancur dipercayai dipukul dengan objek tumpul ditemui terdampar di Pantai Rhu Muda di sini semalam.

Bangkai penyu itu ditemui penduduk kampung pada pukul 8 pagi sebelum ia dimaklumkan kepada Pusat Konservasi Dan Penerangan Penyu Rantau Abang, Dungun.

Ketua Pusat Konservasi Dan Penerangan Penyu Rantau Abang, Mohammad Firdaus Abdillah berkata, bangkai penyu tersebut berkemungkinan besar telah di bawa arus ke pantai berkenaan pada malam kelmarin.

“Pemeriksaan awal mendapati terdapat sisa pukat pada flipper (sayap) penyu berkenaan. Kita tidak tolak kemungkinan haiwan terancam itu  telah tersangkut pada pukat nelayan.

“Penyu agar itu kemudiannya dicederakan sebelum dilepaskan semula ke laut. Ia berdasarkan kepala penyu agar itu yang hancur dipercayai dipukul dengan menggunakan objek keras,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Mohammad Firdaus berkata, bangkai penyu agar itu ditanam berhampiran di lokasi penemuannya di Pantai Rhu Muda.

Sebelum ini, satu bangkai penyu agar turut dijumpai terdampar di Pantai Kampung Che Wan, Kijal, Kemaman pada 17 Mac lalu.

No comments:

Post a Comment