Translate

Sunday, April 14, 2019

Modus operandi pengedaran dadah dikesan kerap berubah

MOHD. AZLI ADLAN

DUNGUN - Sindiket pengedaran dadah di negara ini dikesan kerap menukar modus operandi mereka dengan tujuan untuk mengelirukan pihak berkuasa.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Datuk Seri Mohmad Salleh berkata, antara modus operandi terbaharu pengedaran dadah yang dikesan ialah berselindung di sebalik pas masuk syarikat penerbangan.

"Ada juga yang membawa masuk dadah dalam bentuk cecair sebelum menjemur atau memprosesnya semula bagi mendapatkan bentuk asal selepas itu.

"Taktik paling popular terutama dalam kalangan keldai dadah ialah menyorokkan dadah terlibat di dalam pakaian mereka selain mengisinya ke dalam bahagian khas sesebuah bagasi," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Pusat Latihan Polis (Pulapol) Dungun, Rantau Abang di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Polis Terengganu, Datuk Aidi Ismail.


Mohmad berkata, kebanyakan modus operandi berkenaan berjaya dipatahkan Polis Diraja Malaysia yang memiliki kepakaran khas mengesan dadah selain menjalin hubungan erat dengan agensi pembenterasan dadah antarabangsa. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment