Kedua-dua bot nelayan asing itu berjaya ditahan kapal peronda APMM kira-kira pada pukul 6.45 petang semalam.
Pengarah Zon Maritim Kemaman, Rashidilhadi Abd. Rashid berkata, dua bot nelayan Vietnam itu dikesan menangkap ikan dalam keadaan mencurigakan pada kedudukan 54 batu nautika dari muara Kuala Terengganu dekat sini.
"Sebaik menyedari kehadiran kapal peronda APMM, mereka dipercayai memotong tali pukat gading sambil salah sebuah daripada bot nelayan itu bertindak memecut laju untuk cuba melarikan diri.
"Begitupun, ia dapat ditahan pada kedudukan 45 batu nautika dari muara Kuala Terengganu dekat sini setelah hampir 45 minit dikejar kapal peronda APMM," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Maritim Terengganu di sini hari ini.
Rashidilhadi berkata, sewaktu diperiksa bot nelayan Vietnam membawa muatan 20,000 minyak diesel menunjukkan lesen kapal kargo daripada Jabatan Laut manakala sebuah lagi mengaku bot nelayan tempatan dengan menyerahkan permit menangkap ikan daripada Jabatan Perikanan.
Ujar beliau, penguat kuasa APMM yang meragui ketulenan lesen dan permit terbabit telah melakukan pemeriksaan lanjut sebelum menjumpai dokumen yang membuktikan kedua-dua bot nelayan berkenaan sebenarnya berasal dari Vietnam. - K! ONLINE