Translate

Tuesday, May 28, 2019

TDM tumpu sektor hiliran

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Kumpulan TDM Berhad (TDM) iaitu anak syarikat kerajaan negeri Terengganu berhasrat untuk memberi tumpuan kepada sektor hiliran bagi mengimbangi kemerosotan harga minyak kelapa sawit mentah (CPO) di pasaran global pada masa kini.

Pengerusi TDM, Raja Datuk Idris Raja Kamarudin berkata, kemerosotan harga CPO global telah memberi kesan kepada perolehan syarikat tersebut yang hanya mencatatkan RM404.7 juta pada tahun kewangan tahun lalu berbanding RM448.8 juta pada tahun 2017.

"TDM seperti syarikat berteraskan perladangan kelapa sawit lain di rantau ini termasuk Indonesia dan Singapura terjejas disebabkan banyak faktor antaranya kemerosotan harga CPO, konflik perdagangan China - Amerika Syarikat dan ketentuan ekonomi global serta domestik.

"Sehubungan itu TDM akan memberi tumpuan meningkatkan perolehan industri hiliran daripada aset sedia ada seperti operasi kilang penapisan minyak kelapa sawit mini dan pengeluaran baja kompos bagi mengurangkan kebergantungan kepada CPO," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Agung Tahunan TDM ke-54 di sini hari ini.

Raja Idris berkata, penerokaan terhadap industri hiliran terbabit tersebut disasar dapat membantu meningkatkan perolehan kumpulan dalam jangka pendek dan sederhana.


Jelas beliau, sebagai syarikat yang telah berkecimpung dalam sektor perladangan kelapa sawit sejak tahun 1965, TDM tetap optimis dengan masa depan industri berkenaan kerana berpengalaman luas menghadapi kenaikan dan kejatuhan harga CPO di pasaran global sejak sekian lama. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment