Translate

Friday, May 24, 2019

‘Kerusi panas’ TFC I jadi rebutan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KEKOSONGAN jawatan pengendali Terengganu FC I (TFC I) berikutan tindakan mengejut Irfan Bakti Abu Salim meninggalkan skuad Penyu pada minggu lalu, telah menarik perhatian ramai jurulatih tempatan dan luar negara untuk mengisi ‘kerusi panas’ tersebut.

Meskipun Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) sebelum ini mengeluarkan kenyataan bahawa enggan tergesa-gesa mencari pengganti Irfan Bakti, namun ia tidak menghalang ratusan permohonan dari dalam dan luar negara untuk mendapatkan jawatan tersebut.
Lebih menghangatkan, antara nama yang disebut-sebut turut berminat mengisi ‘kerusi panas’ terbabit ialah bekas ketua jurulatih Johor Darul Ta’zim (JDT), Ulisses Morais dan bekas pemain kebangsaan, Azlan Johar.

Presiden PBSNT, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar mengakui menerima banyak permohonan untuk mengisi jawatan sebagai ketua jurulatih TFC I termasuk daripada Morais dan Azlan.

Bagaimanapun, beliau yang juga Menteri Besar Terengganu menjelaskan, pemilihan ketua jurulatih baharu TFC I masih belum dapat dimuktamadkan dalam tempoh terdekat ini.
“Betul lah itu (permohonan), ramai yang minta dan kita pun mencari tetapi belum ada keputusan lagi memandangkan beberapa pertimbangan sedang dilakukan.

“Apa yang penting, calon ketua jurulatih TFC I itu mesti mempunyai perancangan jitu untuk mengembalikan kegemilangan bola sepak Terengganu,” katanya.

Sebagai rekod, Morais yang berasal dari Portugal mempunyai reputasi mengemudi JDT menjulang gelaran berganda, Liga Super dan Piala Malaysia pada musim 2017, namun membuat keputusan mengejut meninggalkan JDT disebabkan faktor kesihatan keluarga pada Februari, 2018.

Pengalaman Morais pada saingan Liga Malaysia dan keupayaannya meraih kejuaraan berganda bersama JDT dikatakan faktor menarik PBSNT untuk meletakkan beliau sebagai antara calon pilihan pengendali baharu TFC I.
Selain Morais, Azlan yang juga bekas pemain kebangsaan pada 1980-an turut berminat untuk menjadi ketua jurulatih skuad Penyu dan beliau bukan asing buat bola sepak Terengganu kerana pernah menjadi pembantu jurulatih T-Team (kini TFC II) pada tahun 2013.

No comments:

Post a Comment