Translate

Wednesday, May 29, 2019

Pelajar UMT terima kursus kemahiran jangka pendek

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA NERUS - Universiti Malaysia Terengganu (UMT) mengambil inisiatif meningkatkan kemahiran dan kebolehpasaran pelajarnya dengan menganjurkan program Youth Skills @ Kolej Siswa.

Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) UMT, Prof. Dr. Che Mohd. Ruzaidi Ghazali berkata, program yang mendapat kerjasama Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu itu membolehkan pelajar-pelajarnya menyertai pelbagai kursus kemahiran jangka pendek.

"Antara kursus kemahiran jangka pendek yang telah ditawarkan ialah dandanan rambut, kulinari dan pastri, solekan serta pembuatan kuih raya.

"Ia bertujuan untuk memberi nilai tambah kepada pelajar UMT bagi mempelajari kemahiran baharu sekali gus sebagai persediaan bagi menghadapi persaingan peluang pekerjaan yang semakin kompetitif setelah menamatkan pengajian kelak," katanya di Pusat Islam Sultan Mahmud, UMT di sini hari ini.

Terdahulu, beliau ditemui selepas menghadiri majlis penyampaian sijil kemahiran kursus jangka pendek berkenaan yang disempurnakan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Raja Datuk Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad.


Che Mohd. Ruzaidi berkata, penganjuran kursus kemahiran jangka pendek itu juga memberi peluang kepada pelajar UMT untuk mengasah bakat baharu yang berpotensi menjadi punca pendapatan masing-masing suatu hari nanti. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment