Translate

Monday, May 27, 2019

Anak mangsa kemalangan maut jadi anak angkat Perkeso Terengganu

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Kesedihan tiga beradik yang sekelip mata menjadi yatim piatu selepas ibu bapa mereka, Anuar Said, 57, dan Che Khasliza Che Hussin maut dalam kemalangan ngeri melibatkan empat nyawa di Kuala Nerus Sabtu lalu sedikit terubat apabila Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) Terengganu menjadikan mereka sebagai anak angkat.

Pengarah Perkeso Terengganu, Farihah Che Husin berkata, pihaknya amat bersimpati dengan nasib menimpa Nurul Amirah, 19, dan dua adiknya Muhammad Adib, 18, dan Nurul Nadirah, 13, yang bakal menyambut Syawal dalam keadaan sebatang kara.

"Kami akan menjaga kebajikan tiga beradik ini terutama memastikan mereka mendapat pendidikan sempurna sehingga masing-masing menamatkan pengajian di peringkat ijazah sarjana muda.

"Sebagai anak pencarum Perkeso iaitu ibunya, Che Khasliza yang merupakan guru tadika, Nurul Amirah dan adik-adiknya juga layak menerima pencen penakat sebanyak RM900 sebulan sepanjang tempoh tersebut," katanya ketika menziarahi Nurul Nadirah di Wad Wanita Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini hari ini.

Nurul Nadirah yang patah kedua-dua kaki dan hidung akibat kemalangan yang berlaku di Jalan Kuala Terengganu-Kota Bahru berhampiran Tapak Pelupusan Sampah Sungai Ikan, Kuala Nerus tersebut dijaga kakaknya, Nurul Amirah.


Farihah berkata, tiga beradik berkenaan merupakan program anak angkat kedua diambil Perkeso Terengganu selepas Muhammad Khairul Haziq, 5, yang juga kehilangan ibu bapa dan adik perempuannya akibat kemalangan maut di Kampung Pengkalan Atap, Batu Rakit, Kuala Nerus pada 9 Februari lalu. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment