Translate

Thursday, May 23, 2019

Penjawat awam Terengganu terima bonus raya RM400

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Kerajaan negeri Terengganu mengumumkan pemberian insentif sebanyak RM400 sempena perayaan Hari Raya Aidilfitri kepada penjawat awam negeri ini.

Menteri Besar Terengganu, Dr. Ahmad Samsuri berkata, ia melibatkan 12,700 penjawat awam negeri itu termasuk berstatus kontrak dan adhoc dengan peruntukan keseluruhan berjumlah RM5.1 juta.

"Pembayaran bonus raya tersebut melibatkan semua kakitangan kerajaan negeri Terengganu bergred 54 ke bawah dan akan dilunaskan bersama gaji hujung bulan ini.

"Ia bertujuan meringankan beban mereka untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba," katanya selepas merasmikan program Beyond The Moon sempena ulang tahun ke-50 pendaratan manusia ke bulan di Pusat Sains Dan Kreativiti Terengganu di sini hari ini.

Ahmad Samsuri menjelaskan kerajaan negeri Terengganu terpaksa mengambil langkah penjimatan menyebabkan kadar pemberian insentif raya di negeri ini lebih rendah berbanding peringkat persekutuan dan negeri-negeri lain.

Ujar beliau, ia disebabkan hasil kerajaan negeri semakin berkurangan ekoran pembayaran royalti petroleum pada tahun ini telah dipotong sebanyak 25 peratus oleh kerajaan Persekutuan.


"Begitupun pengurangan bonus raya pada tahun ini tidaklah sampai 25 peratus dan ia sebagai tanda penghargaan kepada sumbangan penjawat awam negeri ini," katanya. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment