Translate

Friday, May 24, 2019

Malaysia fokus menjadi negara keusahawanan

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Kerajaan Persekutuan akan memberi lebih fokus kepada sektor keusahawanan untuk mencapai matlamat menjadi negara berpendapatan tinggi.

Menteri Pembangunan Usahawan, Mohd. Redzuan Md. Yusof berkata, formula untuk menjadi negara keusahawanan tersebut dirangka dengan kerjasama kerajaan-kerajaan negeri.

“Kita tidak mahu rakyat terlalu bergantung dengan bantuan kewangan secara langsung daripada kerajaan.

“Dalam mesyuarat tadi nampaknya kerajaan negeri (Terengganu) telah memberi maklum balas (positif) yang lebih untuk memberi kail daripada ikan (kepada rakyat),”  katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tindakan Negeri Terengganu di Wisma Darul Iman di sini semalam.

Turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu, Datuk A. Rahman Yahya.

Mohd. Redzuan yang juga Pengerusi MTN Terengganu berkata,  antara sektor ke­usahawanan yang diberi tumpuan bagi meningkatkan pendapatan rakyat berkenaan ialah pertanian fertigasi.

Sehubungan itu, beliau memberitahu, kerajaan Persekutuan merancang untuk mewujudkan sebuah dana spesifik untuk pembangunan insfrastruktur pertanian.

“Jika sebelum ini kita ba­nyak membina infrastruktur berbentuk liabiliti seperti jalan raya yang memerlukan kos penyelenggaraan, kini fokus akan diberikan kepada infrastruktur pertanian yang bakal memberi pulangan.

“Kita akan labur dalam pertanian berteknologi tinggi untuk manfaat orang yang mahu berusaha,” ujarnya.

Dalam perkembangan sama, Mohd. Redzuan memberitahu, MTN Terengganu telah bersetuju untuk memohon peruntukan RM250 juta bagi pelaksanaan projek sistem fertigasi di negeri ini pada Rolling Plan 4 (RP4), Rancangan Malaysia ke-11 (RMK-11).

No comments:

Post a Comment