Translate

Wednesday, May 29, 2019

Beli baju raya kenangan terakhir

Oleh MOHD. AZLI ADLAN dan EZZUAN AHMAD

DUNGUN – “Mereka begitu ceria dan bersungguh-sungguh membelikan kami baju raya.”

Itu antara kenangan manis yang sempat dirasai tiga beradik sebelum kedua-dua ibu bapa mereka, Anuar Said, 57, dan Che Khasliza CHe Hussin, 53, maut dalam kemalangan yang meragut empat nyawa di Kuala Nerus pada Sabtu lalu.

Anak kedua pasangan itu, Muhammad Adib (gambar kecil), 18, berkata, dia tidak menyangka keceriaan membeli baju raya di Wakaf Che Yeh, Kelantan itu menjadi kenangan terakhir bersama mereka bersama ibu dan bapa.

Katanya, kedua-dua arwah begitu bersungguh-sungguh mengajak mereka tiga beradik termasuk Nurul Amirah, 19, dan Nurul Nadirah, 13, ke Wakaf Che Yeh semata-mata untuk membeli persiapan raya.
“Ayah dan mak gembira membelikan pakaian raya buat kami tiga beradik pada Rabu lalu. Pagi tadi (kelmarin) ibu juga sempat memasakkan lauk paprik ayam untuk kami bersahur bersama walaupun agak terkejar-kejar untuk mengikut ayah menzia­rahi jenazah sepupu mereka di Jerteh, Besut.

“Nurul Nadirah ikut serta ke Jerteh manakala saya dan kakak, Nurul Amirah pula tinggal menjaga rumah,” kata­nya ketika ditemui selepas pengebumian ibu bapanya di Ta­nah Perkuburan Islam Kampung Sura Tengah di sini kelmarin.

Muhammad Adib berkata, dia hanya mengetahui tragedi yang meragut nyawa ibu bapanya itu menerusi aplikasi WhatsApp pada pukul 11 pagi kelmarin dan hanya mampu meraung apabila melihat gambar kereta dan salinan Mykad milik bapanya tular di media sosial.

Sementara itu, suasana pengebumian satu lagi pasangan suami isteri yang turut terkorban dalam kemalangan ngeri di Jalan Kuala Terengganu - Kota Bahru berhampiran Tapak Pelupusan Sampah Sungai Ikan, Kuala Nerus turut diselubungi pilu apabila ibu Siti Nur Shahila Asla, 26, tiba-tiba rebah sewaktu talkin sedang dibacakan.

Saripah Mohd., 53, yang gagal mengawal sebak apabila kehila­ngan anak ketiganya yang sedang hamil lima bulan terpaksa dipapah ahli keluarga untuk menyiram air mawar ke pusara Siti Nur Shahila dan menantunya, Hafiiz Mohd. Ibrahim, 29, di Tanah Perkuburan Kampung Gong Awang Lib, Kuala Nerus.

Kosmo! Ahad semalam melaporkan kereta Proton Wira Aeroback dan Peugeot yang masing-masing dipandu Hafiiz dan Anuar bertembung dalam kejadian pada pukul 9.20 pagi itu.

Kejadian berlaku ketika Hafiiz dan isteri dalam perjalanan ke Kampung Padang Nenas, Kuala Nerus dari Felda Chiku 5, Gua Musang manakala Anuar dan isteri serta anaknya dalam perjalanan dari arah Dungun ke Jerteh untuk menziarahi jenazah sepupu.

No comments:

Post a Comment