Translate

Saturday, January 26, 2019

Restoran mamak diserbu

KUALA TERENGGANU – Sebuah restoran mamak yang terletak di sebuah pasar raya besar di bandar raya ini diserbu pe­nguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) semalam kerana disyaki cuba mengelirukan pelanggan dengan mempamerkan logo halal biarpun tidak pernah memiliki sijil pengesahan tersebut.

Ketua Penguat Kuasa KPDNHEP Terengganu, Zulfamy Mat Udi berkata, pemeriksaan menjumpai satu logo halal ditampal pada peti sejuk yang digunakan untuk menyimpan bahan mentah di bahagian dapur restoran terbabit.

Beliau berkata, restoran ber­kenaan telah 10 tahun beroperasi dan terkenal di bandar raya ini peti sejuk tersebut digunakan untuk menyimpan bahan mentah restoran itu.

 “Pemeriksaan mendapati pe­ngurusan restoran mamak ter­babit tidak pernah memohon sijil pengesahan halal daripada pihak berkuasa. Tindakan mempamerkan logo halal tersebut dikhua­tiri boleh mengelirukan orang ramai terutama dalam kalangan pelanggan beragama Islam,” katanya selepas operasi di sini semalam.

Zulfamy berkata, pemeriksaan juga mendapati restoran mamak yang turut mempamerkan ayat-ayat suci al-Quran itu dikendalikan pengusaha beragama Islam manakala sebahagian pekerjanya juga beragama Islam serta selain bahan mentah digunakan juga daripada sumber halal.

No comments:

Post a Comment