Translate

Monday, January 28, 2019

ADUN kena reman tiga hari

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENG­GANU – Seorang Ahli Dewan Undangan Ne­geri bergelar Datuk di negeri ini ditahan reman selama tiga hari sehingga Rabu ini bagi membantu siasatan berhubung dakwaan membuat tuntutan palsu berjumlah RM500,000 pada Mei tahun lalu.

Perintah reman di­keluarkan oleh Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Se­syen/ Majistret Ku­ala Terengganu, Noradila Ab. La­tiff di Mahkamah Majistret di sini semalam.

Sumber Suruhanjaya Pencegahan Ra­suah Malaysia (SPRM) berkata, ahli politik berusia 54 tahun yang juga Naib Ke­tua UMNO Bahagian itu ditahan sewaktu memberi ketera­ngan di pejabat SPRM cawa­ngan Terengganu pada pukul 5 petang kelmarin.

“Lelaki itu ditahan bagi membantu siasatan berhubung dakwaan mengemukakan tuntutan palsu kira-kira RM500,000 kepada Pejabat Daerah dan Tanah Setiu pada bulan Mei 2018.

“Tuntutan tersebut adalah bagi 32 projek di Dewan Undangan Negeri Permaisuri yang disyaki tidak pernah dilaksanakan,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.
Sumber itu berkata, kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

Pada Pilihan Raya Umum ke-14 tahun lalu, ahli politik tersebut memenangi kerusi Dewan Unda­ngan Nege­ri (DUN) di Terengganu dengan majoriti 1,970 undi.

Sebelum ini, seorang pengerusi badan bukan kerajaan dan seorang pegawai daerah ditahan reman SPRM bagi membantu siasatan berhubung kes tersebut masing-ma­sing pada 9 Januari dan 14 Januari lalu.

Sumber SPRM memberitahu, kedua-dua lelaki yang masing-ma­sing berusia 38 dan 59 tahun telah dibebaskan selepas berakhirnya tempoh reman mereka.

No comments:

Post a Comment