Translate

Wednesday, June 26, 2019

Warga emas maut digigit beruk belaan

Mohd. Azli Adlan

KUALA TERENGGANU - Seorang warga emas maut manakala anak lelakinya cedera parah selepas diserang seekor beruk jantan belaan yang tiba-tiba naik minyak di Kampung Leban Besar, Tepoh, Kuala Nerus dekat sini hari ini.

Dalam kejadian pada pukul 10 pagi itu, Ngah Muhammad, 72, meninggal dunia serta-merta selepas pergelangan tangan kanannya putus digigit beruk berusia lima tahun itu.

Mohd. Zakaria yang merupakan anak keenam mangsa daripada sembilan beradik pula luka di bahagian leher selepas bergelut dengan haiwan terbabit bagi menyelamatkan bapanya.

Menceritakan detik cemas itu, Mohd. Zakaria berkata, sewaktu kejadian, ayahnya sedang mengarahkan beruk terbabit memetik buah kelapa dari sebatang pokok di belakang rumah mereka.

“Tidak lama kemudian saya yang pelik keadaan menjadi senyap sunyi tanpa suara ayah, beruk dan bunyi buah kepala jatuh telah pergi menjenguk mereka yang berada kira-kira 50 meter dari rumah kami.

“Alangkah terkejutnya saya mendapati ayah telah terbaring terlumpuran darah dipercayai akibat diserang beruk belaan yang kami gelar John,” katanya ketika ditemui di perkarangan Unit Forensik Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini hari ini.

Mohd. Zakaria berkata, sewaktu dia cuba membantu ayahnya yang sudah tidak sedarkan diri, beruk terbabit tiba-tiba yang ketika itu berada di batang pokok kelapa tiba-tiba bertindak menerkam lehernya dari arah belakang.


Ujarnya, biarpun dalam kesakitan, dia menggagahkan diri bergelut dengan John sebelum dapat menambat semula beruk terbabit dengan menggunakan tali yang masih berada di leher haiwan itu. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment