Translate

Monday, June 24, 2019

Ejekan punca kes buli

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Ejek-mengejek dipercayai punca kes buli melibatkan seorang pelajar lelaki tingkatan dua dibelasah di dalam  kelas ­sebuah sekolah menengah di Setiu dekat sini baru-baru ini.

Berdasarkan video ­berdurasi 10 saat yang tersebar di media sosial sejak semalam, mangsa telah ditendang dan ditumbuk bertubi-tubi oleh pembulinya yang dipercayai seorang pelajar lelaki ­tingkatan empat sekolah sama.

Pelajar tingkatan dua itu tidak mampu melawan dan sekadar menjerit kesakitan ketika dibelasah pembulinya sambil diperhatikan beberapa rakan sekelasnya yang tidak dapat berbuat apa-apa kerana bimbangkan ­keselamatan mereka.

Ketua Polis Terengganu, Datuk Aidi Ismail bagaima­napun memberitahu, pihak­nya belum menerima ­laporan daripada mana-mana pihak berhubung kes tersebut tetapi mengesahkan kejadian berkenaan di dalam pengetahuan polis.

“Siasatan awal mempercayai ia berpunca daripada kejadian ejek-mengejek antara kedua-dua pelajar ­berkenaan,” katanya ­mengulas penyebaran video buli tersebut di sini semalam.

Beliau berkata, difahamkan pihak sekolah sedang berunding dengan ibu bapa kedua-dua pelajar ­berkenaan untuk mencari penyelesaian tanpa melibatkan polis.

“Kami nasihatkan semua pihak termasuk ibu bapa dan sekolah supaya memainkan peranan masing-masing bagi mencegah kejadian ­seumpama ini daripada berlaku,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Pendidikan ­Negeri Terengganu (JPNT), Shafruddin Ali Hussin berkata, beliau masih ­menunggu laporan penuh daripada ­sekolah terbabit dan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Setiu berkaitan kejadian itu.

“Saya sudah mengarahkan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Setiu dan pengurusan sekolah terbabit mengambil tindakan berhubung perkara ini dan melaporkan segera kepada JPNT,” jelasnya.

No comments:

Post a Comment