Translate

Tuesday, June 25, 2019

Perkeso turun padang serah pampasan kepada suri rumah bisu

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Nasib seorang suri rumah bisu yang kehilangan suami secara mengejut pada bulan Ramadan lalu terbela apabila menerima bantuan daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

Suriani Jusoh, 47, berkata, dia hilang tempat bergantung selepas kematian suaminya, Mahadi Jusoh, 39, akibat serangan jantung pada 15 Mei lalu.

"Allahyarham (Mahadi) pergi secara mengejut, Pada mulanya, dia mengadu sakit dada selepas makan sahur sebelum meninggal dunia selepas menyapu dadanya dengan minyak angin dan berehat di atas sofa tidak lama kemudian.

"Saya dan dua anak lelaki, Muhammad Hafizzuddin Mahadi, 12, dan Abdul Hamid, 4, bagaikan hilang arah kecuali mengadu nasib kepada keluarga sehingga adik, Mohd. Sani, 32, membantu menguruskan pampasan caruman di Pejabat Perkeso Terengganu di sini pada kelmarin," katanya.

Dia berkata dalam bahasa isyarat yang diterjemah ibunya, Minah Hassan, 70, ketika ditemui ketika dilawati Skuad Prihatin Perkeso yang diketuai Pengarah Perkeso Terengganu, Farihah Che Husin di rumah keluarganya di Kampung Tok Pong, Kedai Buluh di sini hari ini.

Sementara itu, Farihah berkata, Suriani dan dua anaknya layak menerima faedah pengebumian jenazah sebanyak RM2,000 dan pencen penakat bulanan sebanyak kira-kira RM800.

Beliau berkata, pampasan tersebut merupakan hasil caruman Mahadi yang juga orang kelainan upaya (OKU) cacat pertuturan sebagai operator di sebuah kilang memproses plastik di Kawasan Perindustrian Bukit Koh, Marang sewaktu hayatnya.

"Skuad Prihatin Perkeso mengambil inisiatif untuk turun padang bertemu sendiri balu Allahyarham Mahadi yang merupakan OKU bagi memudahkan dia yang mungkin menghadapi masalah komunikasi jika berurusan dengan pegawai agensi kami di kaunter pejabat.


"Semoga pampasan ini meringankan beban balunya untuk membesarkan dua anak mereka yang masih kecil. Pencen penakat itu layak diterima Suriani sepanjang hayat manakala dua anak lelaki mereka sehingga kedua-duanya berusia 21 tahun atau menamatkan pengajian di peringkat ijazah sarjana pertama," katanya. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment