Translate

Saturday, June 22, 2019

Peragut gempal diberkas

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

MARANG – Seorang lelaki yang berhijrah dari Mersing, Johor semata-mata mahu meneruskan jenayah ragut berjaya diberkas polis di Felda Rantau Abang 2, Jambu Bongkok dekat sini kelmarin.

Suspek yang merupakan seorang penganggur itu disyaki terlibat dalam sekurang-kurangnya dua kes ragut yang menyasarkan wanita bermotosikal di sekitar Merchang dekat sini termasuk kes terbaharu pada Isnin lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu, Asisten Komisioner Razmi Mohd. Gunnos berkata, modus operandi lelaki berbadan gempal itu ialah mengekori wanita yang menunggang motosikal di jalan sunyi sebelum melarikan bara­ngan berharga mangsa.

“Dalam kejadian pertama pada pukul 10.30 pagi, 11 Mei lalu, dia disyaki melanggar motosikal yang ditunggangi seorang wanita berusia 40-an dari arah belakang sebelum meragut beg tangan mangsa yang dile­takkan di dalam raga.

“Mangsa yang cedera pada bahagian bahu kerugian hampir RM2,300 selepas dompet me­ngandungi wang tunai RM2,000, Mykad dan sebentuk cincin emas dilarikan suspek,” kata­nya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Marang di sini semalam.

Razmi berkata, kejadian kedua pula melibatkan mangsa wanita berusia 50-an yang membonceng motosikal cucu saudaranya berusia 30-an serta cicit berusia tiga bulan pada pukul 10.15 pagi, Isnin lalu juga di kawasan Merchang.

Siasatan awal mendapati lelaki yang berasal dari Felda Tenggaroh 9, Mersing baru berpindah untuk menetap di rumah saudaranya pada awal tahun ini.

“Ujian urin mendapati suspek positif dadah jenis methamphetamine dan dia ditahan reman selama empat hari bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 392 Kanun Keseksaan sehingga lusa,” katanya.

No comments:

Post a Comment