Translate

Monday, June 24, 2019

Lima ahli tambahan MPKK di negeri pembangkang

MOHD. AZLI ADLAN

DUNGUN - Kementerian Pembangunan Luar Bandar melantik lima ahli tambahan untuk menganggotai Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) di lima negeri dikuasai pembangkang iaitu Terengganu, Kelantan, Pahang, Perlis dan Sarawak.

Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Rina Mohd. Harun berkata, pelantikan oleh kerajaan Persekutuan itu menjadikan MPKK di setiap kampung di lima negeri berkenaan memiliki 16 anggota termasuk 11 orany yang dilantik kerajaan negeri masing-masing sebelum ini.

"Setiap ahli tambahan MPKK berkenaan akan memegang portfolio khusus iaitu biro Perpaduan, Kesejahteraan dan Keceriaan, Ekonomi dan Keusahawanan, Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan serta Pembangunan Prasarana.

"Hanya satu MPKK ditubuhkan bagi setiap kampung iaitu penglibatan bersama kerajaan negeri dan Persekutuan," katanya selepas menyerahkan Watikah Ahli Tambahan MPKK Terengganu di Pusat Komuniti Desa Terengganu, Bandar Al Muktafi Billah Shah, Bukit Besi dekat sini malam tadi.

Rina berkata, kerjasama erat antara kerajaan negeri dan Persekutuan tersebut diharap dapat meningkatkan imej MPKK sebagai penggerak utama sesebuah kampung.


Dalam perkembangan sama, Rina berkata, lima ahli tambahan MPKK berkenaan akan berfungsi sebagai mata dan telinga kepada kerajaan Persekutuan sekali gus mewujudkan budaya semak dan imbang kepada badan itu sendiri. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment