Translate

Saturday, June 29, 2019

Pengusaha Raisya Medispa didenda RM100,000

Mohd. Azli Adlan

KUALA TERENGGANU - Seorang pengusaha premis kecantikan, Raisya Medispa didenda RM100,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas didapati bersalah menawarkan amalan perubatan estetik tanpa berdaftar dengan Kementerian Kesihatan pada dua tahun lalu.

Hakim Azman Mustapha memerintahkan demikian terhadap Farabi Ahmad Mohd. Amin @ Che Min, 31, selepas mendapati pihak pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Nur Zafirah Rosli berjaya membuktikan kes prima facie.

Berdasarkan pertuduhan, Farabi Ahmad didakwa menyediakan klinik perubatan swasta berupa amalan perubatan estetik tanpa pendaftaran sah mengikut peruntukan Seksyen 27, Akta Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan Swasta 1998.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu sewaktu serbuan dilakukan pasukan penguat kuasa Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu di Raisya Medisya yang terletak di Jalan Besar Sura Gate, Dungun pada pukul 11.15 pagi, 13 April 2017.

Mengikut fakta kes, serbuan tersebut telah menjumpai peralatan perubatan seperti picagari dan ubat-ubatan yang dipercayai digunakan untuk amalan perubatan estetik di dalam premis Raisya Medispa.

Semakan dengan Majlis Perubatan Malaysia juga mendapati Farabi Ahmad bukan pengamal perubatan berdaftar dengan tidak pernah memiliki Sijil Amalan Tahunan.


Farabi Ahmad didakwa mengikut Subseksyen 4(1) Akta Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan Swasta 1998 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM300,000 atau penjara enam tahun atau kedua-duanya. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment