Translate

Thursday, June 20, 2019

Ego punca utama bekas suami enggan bayar nafkah anak

KUALA TERENGGANU - Bukan tidak mampu tetapi ego punca utama bapa culas mematuhi perintah mahkamah syariah untuk melunaskan nafkah bulanan kepada anak-anak mereka yang berada di bawah jagaan bekas isteri.
Ketua Hakim Syarie Terengganu, Wan Mohd. Zakri Wan Mohd. berkata, berdasarkan kajian Jabatan Kehakiman Syarie Terengganu, antara punca utama kegagalan membayar nafkah ialah mahu melepaskan geram kepada bekas isterinya.

"Ada (bekas sumai) yang bimbang wang nafkah yang menjadi hak anak itu digunakan secara tidak sewajarnya oleh bekas isteri dan kegagalan komunikasi antara mereka seperti ibu enggan membenarkan anak bertemu dengan bekas suami.

"Bagi mereka, tidak membayar nafkah itu sebagai 'hukuman' kepada bekas isteri walaupun sebenarnya tanpa sedar yang menjadi mangsa ialah anak-anak," katanya kepada Kosmo! di sini baru-baru ini.

Wan Mohd. Zakri berkata, antara faktor lain yang menyebabkan bekas suami gagal melunaskan nafkah anak adalah seperti masalah kewangan, tidak mempunyai pekerjaan tetap dan berada di dalam penjara.

Lebih mengecewakan, ada dalam kalangan bekas suami terbabit lebih sanggup melancong ke luar negara dan membeli kereta baru berbanding memikirkan kebajikan anak.

Tambah Wan Mohd. Zakri, Jabatan Kehakiman Syarie telah mengambil inisiatif memperkenalkan Bantuan Pendahuluan Nafkah bagi membela nasib anak-anak yang memerlukan.

Jelasnya, Jabatan Kehakiman Syarie Terengganu dengan kerjasama Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu memperuntukkan RM200,000 setiap tahun untuk memberi bantuan pendahuluan nafkah yang sepatutnya menjadi tanggungjawab seorang bapa.

"Bantuan pendahuluan nafkah ini diberikan pada bulan Ramadan dan akhir tahun agar anak-anak ini dapat menggunakan duit itu untuk membeli persiapan hari raya dan persekolahan," katanya.

No comments:

Post a Comment