Translate

Thursday, June 13, 2019

JPJ Terengganu sita 307 kenderaan klon

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu telah menyita 307 kenderaan klon termasuk dua jenis Mini Cooper dan Honda Jazz yang berjaya dikesan pada Ops. Hari Raya Aidilfitri pada minggu lalu. 

Pengarah JPJ Terengganu, Zulkarnain Yasin berkata, kesemuanya telah berjaya disita pihaknya sejak tahun 2015 sekali gus menjadikan  Terengganu antara negeri utama lubuk kenderaan klon di negara ini.

"Kebanyakan kenderaan klon ini jenis mewah yang dibawa masuk dari negara jiran, Singapura dan Thailand dengan nombor pendaftaran palsu yang mirip dengan casis enjin model sama terdapat di negara ini.

"Kebanyakan pengguna kenderaan yang disita terbabit mendakwa terpengaruh dengan harga murah ditawarkan sindiket terbabit tanpa mengetahui ia sebenarnya adalah klon," katanya pada sidang akhbar di pejabat JPJ Terengganu di sini hari ini.

Zukarnain berkata, sebahagian besar kenderaan klon terbabit yang telah dilucut hak oleh mahkamah dan tidak dikacau ganggu nombor casis enjinnya akan dibuka untuk lelongan awam sebanyak dua kali setahun.


"Sesi lelongan awam paling terdekat ialah 30 Jun ini melibatkan 42 buah motosikal dan kereta termasuk 20 kenderaan klon seperti Honda Jazz, Honda Oddysey, Honda City, Subaru Impreze, Nissan Sentra dan Toyota Wish pada harga bidaan bermula antara RM70 hingga RM15,000," katanya. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment