Translate

Saturday, June 29, 2019

Budak lelaki lemas di Taman Rekreasi Lagun Kuala Ibai

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Keceriaan sebuah keluarga menetap di Johor Bahru pulang beraya di kampung halaman bertukar hiba apabila salah seorang daripada mereka lemas di Taman Rekreasi Lagun Kuala Ibai di sini hari ini.

Mayat mangsa, Muhammad Aidil Muhammad Razali, 9, yang dibawa arus deras lagun terbabit pada pukul 10.15 pagi telah ditemui lebih enam jam kemudian.

Ketua Komander Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu, Abdullah Zawawi berkata, mayat kanak-kanak berkenaan dijumpai pasukan mencari dan menyelamat pada kedudukan kira-kira 300 meter dari lokasi dia dilaporkan hilang.

"Sewaktu kejadian, mangsa (Muhammad Aidil) sedang bermain pasir di lagun berkenaan bersama enam beradiknya sambil dipantau ibunya, Noraini Yahya, 42.

"Mangsa dikatakan terpijak pasir jerlus menyebabkan kawasan tebing lagun itu tiba-tiba runtuh menyebabkan kanak-kanak tersebut hanyut dibawa arus deras hingga ke muara Sungai Ibai," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut Abdullah, mayat Muhammad Aidil yang ditemui pada pukul 4.48 petang tadi telah dihantar ke Unit Forensik Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini untuk dibedah siasat.

Sementara itu, Noraini berkata, mereka sekeluarga yang menetap di Johor Bahru pulang ke kampung halamannya di Kampung Tanjung di sini sejak kelmarin untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri.

"Setiap kali pulang bercuti ke kampung, kami memang sering beriadah di Taman Rekreasi Lagun Kuala Ibai di sini.

"Muhammad Aidil juga beriya-iya mengajak kami ke taman rekreasi ini sejak pagi tadi. Kejadian berlaku dengan pantas, saya cuma nampak tangannya terkapai-kapai selepas terjatuh sebelum kelibatnya hilang dibawa arus," katanya.


Noraini berkata, sewaktu kejadian, dia sangat panik dan hanya mampu menjerit memanggil suaminya, Muhammad Razali, 38, yang ketika itu berada di sebuah kedai berhampiran untuk membeli air. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment