Translate

Thursday, June 27, 2019

Kes penipuan transaksi online meningkat di Terengganu

KUALA TERENGGANU – Kes penipuan melibatkan transaksi online semakin meningkat di Terengganu berikutan penerimaan 151 aduan oleh pejabat Kementerian Perdagangan Dalam Ne­geri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) negeri sejak awal tahun ini.

Pengarah KPDNHEP Terengganu, Shaharudin Mohd. Kia (gambar kecil) berkata, aduan berhubung penipuan transaksi online itu merangkumi 51 peratus daripada keseluruhan kes yang diterima  daripada pengguna seluruh ne­geri itu sepanjang tempoh sama.

“Sebanyak 151 daripada 292 aduan yang diterima daripada pengguna di ne­geri ini sejak awal tahun ini melibatkan dakwaan transaksi dalam atas talian atau online.

“Ia menunjukkan trend pe­ningkatan setiap tahun iaitu ma­sing-masing 156 dan 217 aduan pada tahun 2017 dan 218,” katanya kepada pemberita ketika ditemui pada majlis sam­butan Aidilfitri peringkat KPDNHEP Terengganu di sini semalam.
Shaharudin berkata, berdasarkan siasatan pihaknya, kebanyakan pengguna terbabit menjadi mangsa penipuan selepas terpedaya dengan teknik pengiklanan yang mengelirukan.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan pengguna agar lebih berhati-hati dalam melalukan transaksi online dengan melakukan perbandingan harga, menyemak maklumat perniagaan dan testimoni pembeli terdahulu serta memilih urus niaga di platform urus niaga yang dipercayai.

“Pengguna tidak harus terperdaya de­ngan tawaran yang terlalu menarik dan tidak munasabah. Selain itu, sebolehnya, pilih urus niaga secara pembayaran tunai secara penerimaan bagi meminimumkan risiko untuk tertipu.

“Sebaiknya beli di platform perniagaan yang mempunyai rekod dan komen baik daripada pengguna terdahulu,” katanya.

Shaharudin berkata, berdasarkan Peraturan-peraturan Perlindungan Pengguna (Urus Niaga Perdagangan Elektronik) 2012, peniaga online perlu mendedahkan identiti, alamat, e-mel dan nombor telefon, ciri utama barang dan perkhidmatan ditawarkan, harga penuh, kaedah pembayaran, terma dan syarat serta anggaran masa penghantaran untuk maklumat pengguna.

Ujar beliau, denda maksimum RM100,000 atau penjara sehingga tiga tahun atau kedua-duanya boleh dikenakan terhadap peniaga yang melanggar peraturan itu.

No comments:

Post a Comment