Translate

Wednesday, June 19, 2019

Pelajar terharu terima biasiswa UniSZA untuk sambung belajar

KUALA NERUS – Seorang pelajar menerima hadiah ­Aidilfitri paling berharga apabila dianugerahkan Biasiswa Wakaf Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) baru-baru ini.

Pelajar tahun satu Sarjana Muda Kerja Sosial UniSZA, Siti Nor Hasma Fauzi, 21, berkata, dia bersyukur kerana biasiswa itu dapat me­ringankan kos pembe­lajarannya yang me­rupakan anak yatim piatu sejak kematian ibu bapa empat tahun lalu.

“Saya kehilangan ibu bapa akibat pe­nyakit kanser dan asma pada 2015. Sejak itu saya dan dua adik yang masih ber­sekolah disara oleh adik beradik lain.

“Kos pengajian dan sara hidup bulanan saya di kampus misalnya dibiayai abang ketiga, Mohd. Saiful Arif, 30, yang be­kerja di Majlis Perbandaran Kajang,” katanya ketika ditemui Kosmo! di sini baru-baru ini.

Terdahulu beliau menerima biasiswa berupa pembiayaan penuh kos pengajian, pengi­napan dan elaun sara hidup dalam tempoh empat tahun pengajian berjumlah RM24,000 daripada Naib Canselor UniSZA, Prof. Datuk Dr. Hassan Basri Awang Mat Dahan.

Siti Nor Hasma yang merupakan anak keenam daripada lapan beradik memberi­tahu, elaun sara hidup bulanan se­banyak RM600 sebulan yang bakal diterima amat melegakan beliau sekali gus me­ngurangkan beban Mohd. Saiful.

Ujarnya yang memperoleh Purata Nilai Gred Kumulatif 3.48 pada semester pertama pe­ngajian, dia sedar abangnya itu walaupun masih bujang mem­punyai ba­nyak komitmen lain apatah lagi dia me­netap di Lembah Klang yang mempunyai kos sara hidup agak tinggi.

“Penerimaan Biasiswa Wakaf UniSZA ini menjadi perangsang untuk saya belajar bersungguh-sungguh demi masa depan dan membalas jasa abang dan kakak yang telah menunaikan tanggungjawab sebagai pengganti ibu bapa sejak tiga tahun ini,” ujarnya.

No comments:

Post a Comment