Translate

Thursday, June 20, 2019

Reka cerita diculik kerana takut

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Hanya ke­rana takut dimarahi ibu kerana pulang lewat ke rumah, seorang budak lelaki berusia 12 tahun sanggup menipu ibunya kononnya cuba diculik sekumpulan lelaki yang menaiki van putih.

Perkara itu terbongkar selepas polis melakukan siasatan setelah menerima laporan daripada ibu kanak-kanak tersebut yang datang ke  Balai Polis Merchang, Marang bersama anaknya pada pukul 9.08 malam kelmarin.

Timbalan Ketua Polis Terengganu, Datuk Allaudeen Abdul Majid berkata, mengikut laporan yang dibuat, budak lelaki itu mendakwa cuba ditarik oleh sekumpulan lelaki ke dalam sebuah van berwarna putih semasa dalam perjalanan pulang ke rumah selepas bermain futsal.

“Budak itu mendakwa dia dapat melepaskan diri selepas bergelut dan menyorok di sebuah rumah kosong berdekatan kira-kira 200 meter dari rumahnya.

“Hasil soal siasat polis mendapati kejadian culik itu direka kerana budak itu bimbang dia akan dirotan oleh ibunya kerana pulang lewat,” katanya di sini semalam.

Menurut Allaudeen, kebia­saannya budak itu pulang ke rumah pada pukul 6.40 petang namun dia pulang lewat setengah jam kelmarin kerana bermain futsal.

Jelasnya, semakan ke atas nombor plat van yang didakwa terlibat dalam kejadian culik itu sebenarnya milik seorang individu yang berada di selatan tanah air.

Sebelum ini, satu laporan polis yang mendakwa seorang budak diculik tular dalam media sosial sehingga menimbulkan keresahan dalam kalangan masyarakat setempat.

Allaudeen berkata, beliau berasa kecewa dengan tindakan budak itu dan tidak menolak kemungkinan mengambil tindakan undang-undang kerana membuat laporan palsu.

“Sebelum ini, polis pernah terima laporan kononnya dua budak cuba diculik dengan modus ope­randi sama di Kuala Nerus dan siasatan mendapati ia palsu,” katanya.

No comments:

Post a Comment