Translate

Wednesday, February 17, 2010

Lemang Seladang dibuka semula

Selepas mendapat lampu hijau daripada Menteri Besar

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my
IPOH - Setelah hampir dua bulan ‘terputus rezeki’ akibat gerai Lemang Seladang dirobohkan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) akhirnya pengusahanya, Anjang Halim Md. Saman, 58, dibenarkan berniaga semula di tapak asal di persimpangan Taman Soon Choon di sini.

Anjang Halim berkata, kebenaran itu diberikan MBI kira-kira seminggu lalu setelah rayuan beliau mendapat perhatian pel bagai pihak termasuk Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.

“Syukur kerana dibenarkan berniaga semula.

“Malah MBI secara lisan juga berjanji akan menyediakan tapak tanah berhampiran Hentian Limau Tambun di Jalan Raja Dr. Nazrin Shah di sini bagi pembinaan gerai kekal Lemang Seladang,” katanya kepada Kosmo! semalam.

Kosmo! 23 Disember lalu melaporkan gerai Lemang Seladang yang sudah bertapak di Taman Soon Choon di sini lebih 20 tahun lalu, dirobohkan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI).

Anjang Halim mendakwa walaupun gerai lemangnya dibina di atas rizab jalan tetapi ia tidak mengganggu lalu lintas malah telah mendapat kebenaran bertulis daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) Perak.

Dia berkata, walaupun baru beroperasi semula, Lemang Seladang terus mendapat sambutan hangat termasuk daripada pelanggan berketurunan Cina.

Sehubungan itu, dia turut membakar beberapa lemang berwarna merah sempena sambutan Tahun Baru Cina sebagai tanda penghargaan atas sokongan diberikan.

“Setakat ini saya telah menerima banyak tempahan daripada pelanggan Cina untuk menjadikan Lemang Seladang sebagai salah satu sajian dalam majlis rumah terbuka mereka.

“Saya yakin dapat menjual sekurang-kurang 600 batang lemang sepanjang cuti perayaan ini,” katanya.

Lemang Seladang terkenal di bandar raya ini kerana ke enakannya dan menjadi pilihan bukan sahaja penduduk tem patan tetapi juga pelancong asing.

Artis Hollywood, Jodie Foster juga pernah singgah di gerainya untuk menikmati lemang semasa dia melakukan penggambaran filem Anna and The King di bandar raya ini pada tahun 1999.

No comments:

Post a Comment