Translate

Monday, June 19, 2017

Beraya dengan songket RM30,000

Oleh MOHD. AZLI ADLAN, AHMAD MUSTAKIM ZULKIFLI dan EDDY AQMAL

KUALA LUMPUR – Jika golongan wanita sanggup berhabis wang untuk koleksi tudung eksklusif berharga sehingga RM21,600 sehelai, kaum lelaki juga tidak ketinggalan dalam berbelanja untuk aksesori pakaian terutamanya pada musim perayaan.

Tinjauan Kosmo! di sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman di sini mendapati samping yang berharga ribuan ringgit tidak kurang  mendapat sam­butan daripada pembeli.

Menurut pereka fesyen Bak Tailor, Zamzam Mohd. Salim, 51, samping daripada kain songket berharga RM30,000 pernah dijual di kedainya tahun lalu kepada dua ahli perniagaan dari Sabah dan Sarawak.

“Kebanyakan me­re­ka yang membeli samping songket Terengganu ini terdiri daripada golongan kerabat diraja, menteri dan ahli perniagaan.

“Tahun ini samping paling mahal yang telah dijual ialah songket Terengganu berharga RM15,000 kepada seorang individu dari Brunei.
“Songket yang mahal bia­sanya dibuat atas tempahan,” katanya ketika ditemui di kedainya di sini semalam.

Bagaimanapun, kata Zam­zam, pada tahun ini Bak Tailor turut menawarkan songket Terengganu yang berharga RM20,000 di kedainya.

Sebagai perbandingan, harga songket tersebut hampir menyamai harga sebuah kereta Perodua Axia yang dijual bermula RM24,000 seunit.

Tambah Zamzam, faktor yang mempengaruhi harga samping ialah jenis benang dan kain yang digunakan, corak yang ditempah serta upah tenunan.

“Songket yang menjadi pilihan ramai ialah warna yang cerah dan corak bermotif bu­nga,” katanya yang sudah 23 tahun bekerja di Bak Tailor.

Namun begitu, kedainya masih menawarkan samping untuk pasaran umum pada harga RM195 sehelai.
Sementara itu, menurut pemilik Teh Collection, Mohd. Siswadi Abdul Hamid (gambar kecil), samping yang diperbuat daripada kain songket Terengganu berharga RM20,000 pernah dijualnya kepada seorang individu.

“Selain itu, kami juga pernah menjual dua helai samping berharga RM16,000 sehelai kepada seorang individu sebelum bulan puasa baru-baru ini,” ujarnya ketika ditemui Kosmo! di kedainya di Jalan Tuanku Abdul Rahman di sini.

Tambah Siswadi, upah tenunan untuk songket Terengganu sahaja mencecah RM1,000 tidak termasuk kos benang dan kain.

Dalam pada itu, tinjauan di Pasar Kedai Payang, Kuala Terengganu, mendapati rata-rata peniaga samping songket asli Terengganu menjualnya pada harga maksimum RM7,000.

Seorang peniaga, Wan Mohd. Shukri Wan Awang berkata, trend masa kini kebanyakan pengguna lebih berminat membeli samping songket asli Terengganu yang berharga sederhana, bercorak variasi bunga dan berwarna terang.

“Dulu kami boleh menjual songket asli Terengganu yang berharga sehingga RM50,000 sehelai tetapi sejak akhir-akhir ini tidak lagi kerana permintaan sudah semakin menurun.

“Selain kuasa beli pelanggan yang semakin kurang, ia juga disebabkan oleh persai­ngan daripada samping songket tiruan buatan India dan Indonesia yang jauh lebih murah,” katanya ketika ditemui di Pasar Kedai Payang, Kuala Terengganu semalam.

Menurut beliau, samping songket yang diperbuat daripada kain sutera sepenuhnya lebih mahal berbanding kain kapas.

No comments:

Post a Comment