Translate

Saturday, October 17, 2020

Tauke kedai telefon didenda RM115,000

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU - Seorang pemilik kedai telefon didenda RM115,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam atas kesalahan mendaftarkan 115 kad sim prabayar menggunakan maklumat palsu.

Jumlah denda tersebut paling tinggi telah dijatuhkan mahkamah terhadap pesalah kes pemalsuan pendaftaran kad sim di negara ini.

Hakim Nooriah Osman menjatuhkan hukuman demikian selepas tertuduh, Ng Yean Ping, 33, membuat pengakuan itu selepas kesemua pertuduhan tersebut dibacakan terhadapnya kelmarin.

"Perbuatan tertuduh (mendaftarkan kad sim dengan maklumat tidak benar) telah menyebabkan tersebarnya berita palsu yang mengelirukan masyarakat. 

"Penguatkuasaan perlu dilakukan untuk mengekangnya," katanya.

Hakim turut memerintahkan Yean Ping menjalani hukuman penjara tambahan selama 115 bulan sekiranya dia gagal membayar denda.

Tertuduh yang diwakili peguam, Che Amir Che Musa membayar denda tersebut.

Berdasarkan kesemua 115 pertuduhan tersebut, Yean Ping didakwa membuat capaian kepada kandungan satu komputer iaitu sistem Multi Channel Portal (MCP) Digi Telecommunications Sdn. Bhd. (Digi) sebelum menyebabkan pengubahsuaian tanpa kuasa ke atas kandungan sistem MCP berkenaan.

Tertuduh didakwa telah mendaftarkan kad sim tanpa membuat pengesahan maklumat yang sah pengguna akhir terlebih dulu seperti dikehendaki Digi di sebuah premis di Jalan Bukit Kecil di sini dari 18 April hingga 10 Jun 2016.

Mengikut fakta kes, kegiatan pemalsuan pendaftaran kad sim terbongkar selepas Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) menerima aduan berhubung penyebaran berita palsu,  'Sultan Mizan kembalikan darjah kebesaran kepada MB Terengganu'.

Berita itu memetik agensi berita, Bernama pada 1 Jun 2016.

Semakan SKMM mendapati berita palsu itu dihantar menggunakan kad sim prabayar Digi yang didaftarkan oleh kedai telefon Yean Ping.

Serbuan di premis tersebut pada 14 Jun 2016 telah menemui bukti tertuduh telah mendaftarkan 115 kad sim prabayar menggunakan identiti 32 warga asing yang sebenarnya tidak wujud.

Yean Ping didakwa mengikut Seksyen 5(1) Akta Jenayah Komputer 1997 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM100,000 atau penjara sehingga tujuh tahun atau kedua-duanya.

No comments:

Post a Comment