Translate

Monday, October 26, 2020

Gadai nyawa selamat anak

KUALA TERENGGANU - Seorang ibu sanggup meredah masuk ke dalam rumah sewanya sedang marak terbakar demi menyelamatkan bayi perempuan yang sedang lena tidur di dalam buaian di Kampung Che Kundur, Batu Burok kelmarin.

Fatin Shuhada Azmi, 28, dan bayinya, Nur Ayra Miqayla Mohamad Shazriel Anuar, 16 bulan adalah antara 17 mangsa yang terjejas dalam kebakaran melibatkan dua buah rumah pada pukul 6 petang itu.

Fatin Shuhada berkata, ketika kejadian, dia sedang mengemas rumah sebelum dimaklumkan kebakaran tersebut oleh ibu mertuanya, Fazrida Jusof, 54, yang tinggalberhampiran.

"Mulanya saya tidak perasan rumah sudah terbakar dan sangkap asap yang dihidu itu disebabkan jiran yang membakar sampah.

"Api bermula dari dapur dan merebak ke bahagian hadapan. Saya nekad redah asap tebal untuk mengangkat anak yang sedang lena di dalam buaian dan menyelamatkan diri," katanya.

Fatin Shuhada berkata, dia sekeluarga tinggal sehelai sepinggang hanya membawa telefon bimbit sambil mengendong bayi perempuannya.

Menurutnya, ketika kejadian, suaminya masih belum balik dari tempat kerja manakala anak-anaknya yang lain sedang bermain di luar rumah.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu,  Rozizah Abni Hajar berkata, sepasukan anggota bomba bersama empat jentera bergegas ke lokasi kejadian sebaik menerima laporan berhubung kebakaran itu pada pukul 6.04 petang.

"Kami mengambil masa kira-kira 15 minit untuk mengawal kebakaran yang memusnah 100 peratus rumah didiami Fatin," katanya.

No comments:

Post a Comment