Translate

Tuesday, October 20, 2020

Kedatangan pelancong ke Terengganu merosot 20 peratus ekoran PKPB


Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Kehadiran pelancong di Terengganu merosot hampir 20 peratus sejak gelombang ketiga penularan pandemik Covid-19 pada akhir September lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan Kebudayaan dan Teknologi Digital Terengganu, Ariffin Deraman berkata, ramai juga pelancong dari Lembah Klang terpaksa membatal atau menangguhkan perjalanan mereka ke negeri ini berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di kawasan itu sejak 14 Oktober lalu.

“PKPB di Lembah Klang memberi tempias apabila sebahagian hotel dan resort di Terengganu menerima pembatalan dan penangguhan tempahan sepanjang tempoh ini.

“Pengurangan pelancong pada masa ini turut dipengaruhi penutupan sebahagian hotel dan resort di pulau-pulau peranginan di sekitar negeri ini ekoran peralihan monsun Timur Laut,” katanya selepas mengikut rombongan menyelusuri Sungai Terengganu di sini hari ini.

Jabatan Pelancongan negeri dengan kerjasama Lembaga Muzium Terengganu sedang mengkaji pakej baharu menyelusuri tempat bersejarah seperti rumah Abdul Rahman Limbong dan makam Tokku Pulau Manis yang terdapat di sepanjang tebing Sungai Terengganu.

Ariffin berkata, pengurangan bilangan pelancong terbabit begitupun masih tidak menjejaskan kedudukan Terengganu sebagai antara destinasi pelancong paling dikunjungi pada masa ini.

Jelas beliau, berdasarkan data terbaharu Persatuan Hotel Malaysia, Terengganu berada di tangga ketiga kadar penginapan hotel dan inap desa tertinggi di negara ini selepas Pahang dan Perak. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment